STAVBA
STAVBA LOKOMOTIVY
Práce na lokomotivě započaly v polovině roku 2010.
Stavba k 11.6.2012
- Dne 3.6.2012 v 11 hodin se po dvou letech výroby lokomotiva BA700 poprvé rozjela vlastní silou. Jezdila pěkně. :-) Bohužel poměrně brzy po zahájení zkušebních jízd došlo k vyhoření regulace, a proto musel být již neprovozuschopný stroj odstaven. Původní (vyhořelá) pulsní regulace bude v dohledné době nahrazena regulací výkonější. Premiéra lokomotivy a následné zapojení do ostrého provozu je tedy odloženo na prozatím neznámý termín. V první den "provozu" mašinka najezdila po odstavných kolejích brněnské dráhy 450 metrů.
Již neprovozní lokomotiva BA700 po prvních zkušebních jízdách na kolejišti před nádražím v Olympia-parku.
3.6.2012 - Brzy ráno byly dodělány poslední drobnosti a všechny dráty zapojeny. Po vykonání první trakční zkušební jízdy na dvoře před "dílnou" byl stroj naložen do auta a dovezen do Olympia-parku.
2.6.2012 - Lokomotiva byla zkompletována, taktéž i ovládací pult a podpultový rám s elektronikou a ovládacími pákami.
31.5.2012 - Obě kapoty byly začištěny a zakýtovány. Po obroušení došlo k natření vnější i vnitřní části základovou barvou. Nyní jsou tedy kapoty připraveny na finální nástřik. Taktéž hlavní rám je postupně natírán finální černou barvou. Oba podvozky jsou již zkompletovány a připraveny k zavázání.
29.5.2012 - Dnes byly na karoserie přivařeny všechny plechy. Jedná se o čelo, střechu přední kapoty a všechny čtyři boky sedáku.
28.5.2012 - Téměř dokončen ovládací pult. Zadní reflektor byl připevněn k sedáku. Další novinkou bylo zkušební zapojení pulsní regulace. Naštěstí funguje, jak má :-). Ovládací páka, ovládající stupně jízdy a EDB, již získává konkrétních obrysů.
27.5.2012 - Na podvozek č.1 byl připevněn zvonek a počítadlo pro tachometr. Započala výroba ovládacího pultu (z 2mm plechu).
22.5.2012 - Nárazníky byly přišroubovány k rámu.
21.5.2012 - Do zadního čela sedáku byl zabudován reflektor. Oba rámy podvozků byly osazeny gumovými smetáky předcházejícími vykolejení lokomotivy na malých kamínkách. Na zabudování do ovládacího pultu byl připraven digitální tachometr. Nyní se pracuje na finálním nátěru podvozků i náprav a na výrobě ovládací páky.
17.5.2012 - Všechny potřebné plechy byly naohýbány a nyní čekají na přivaření a přišroubování ke kapotě.
15.5.2012 - Do obou reflektorů byly zabudovány červené LED-diody. Nyní se pracuje na zabudovávání těchto komponentů do karoserie, stejně tak jako na výrobě řídící páky.
10.5.2012 - Nárazníky jsou hotové. Některé díly mechanické brzdy byly natřeny. V rámci stěhování výroby z původní dílny v Židenicích bylo vyrobeno také metrové kolejové pole pro převozy automobilem.
4.5.2012 - Na mašince byla dodělána mechanická brzda na první nápravu. Nárazníky jsou před těsně dokončením. K nim byly vyrobeny spojovací tyče a jedna talířová redukce.
Spřahovací tyče a redukce v základovce. Jsou opřené o část spřáhla.
Díly spřáhel připravené ke svaření. Ohýbání 5mm pásoviny dalo zabrat. :-)
20.4.2012 - Dokoupen materiál na oba nárazníky. Ty budou stejného provedení jako na průmyslových lokomotivách typu BN30 či MD2, spřahování s dalšími vozy bude přes spojky z pásoviny. Pro možnost spřažení s vozidly SMPD budou vyrobeny redukce, na jejichž druhé straně budou unifikovaná talířová spřáhla.
10.4.2012 - Tiše se pracuje také na elektrické části. Už mám všechny komponenty pro 12V obvod (světla, houkačka...) a 24V obvod tento stav snad čeká brzy také.
1.4.2012 - Konečně byla dokončena kostra přední kapoty. Na již existující konstrukci byli totiž navaženy další nosníky a rám řídícího pultu. Mistr O. vyřezal ze železniční zdrže 2 pěkné malé brzdové špalky, které budou brzdit přední nápravu. Na zadní nápravu bude mechanická brzda namontována pouze tehdy, ukáže-li provoz její nutnost.
Kostra přední kapoty po navaření rámu řídícího pultu.
Brzdové zdrže před dokončením. V pozadí je patrná část zbylého špalku.
18.3.2012 - Během února a března se řešila zejména otázka koncepce mechanické brzdy a oplechování sedáku. Na konstrukci přední kapoty byly navařeny nosníky baterií a elektrických součástí. Začala realizace mechanické brzdy.
Pohled shora na akumulároty umístěné v přední kapotě lokomotivy. Mezerou mezi nimi bude procházet táhlo brzdy.
21.1.2012 - Koncem února byly provedeny drobné úpravy na rámech podvozků a konstrukce sedáku byla snížena o 10 cm.
16.1.2012 - Koupeny akumulátory: 2 x 12V / 65Ah. Dohromady váží 34 kg.
8.1.2012 - Na začátku nového roku byly smontovány oba podvozky. Trakční motory byly s nápravami propojeny řetězy. Točí se hezky :-) .
Detail podvozku. Každý podvozek je k rámu připevněn přes 3 silentbloky.
Pohled zespodu.
27.11.2011
26.11.2011 - Byl vyroben sedák. Sicna je potažena červenou koženkou, používanou ve starších vozech ČD. Konstrukce je ze dřeva. Sedák bude odnímatelný od kovového základu, v jehož útrobách bude pravděpodobně úložný prostor.
20.11.2011 - Pokračovalo se na svařování konstrukcí sedáku a přední kapoty. Na tyto "kostry", vyrobené z železných profilů "L" 20x20mm, budou později navařené plechy. Co již vidět není, je druhá vrstva černého laku na rámech.
Konstrukce přední kapoty. Rozměry d: 32cm, š: 44cm, v: 40cm.
Kapota i sedák pohromadě. Sedačka působí vůči kapotě poněkud přerostle, bude ovšem snížena o 10 cm.
17.11.2011 - Rámy podvozků a vnitřní část rámu hlavního byly natřeny první vrstvou černé barvy. Začalo se se svařováním konstrukce sedáku a kapoty motoru. Ty budou k hlavnímu rámu připevněny šrouby.
Načerno natřené rámy podvozků.
Plynulý ohyb na "kostře" kapoty motoru před svařením.
Provizorně přidělané čelo na své budoucí působiště. Opět si lze trošku zlepšit představu o tom, jak bude vlastně stroj vypadat...
Disky kol dostali ozdobný bílý pruh...
3.11.2011 - Na rámy podvozků byly přivařeny nosníky motorů. Motor bude k jednonápravovému podvozku připevněn čtveřicí šroubů. Připraveny byly také první plechy na kapotu a k čelní masce byla přivařena děrovaná mřížka s rámem.
Rámy podvozků po nástřiku základovkou. Na pásu uprostřed každého z nich bude připevněn motor.
Přední část čelní kapoty po svaření.
Nápravy postupně získávají barvu. Stejná červená, kterou jsou natřeny vnější části disků kol, bude použita i pro nátěr kapoty a bočních stěn sedačky.
25.10.2011 - Vyzvednuty hotové díly kapot motoru. Jedná se o přední čelo a zadní část kapoty, nad kterou bude ovládací pult. Čelo má v horní části otvor pro reflektor, pod ním se nachází mřížka chladiče.
Nahoře: Čelo po provizorním dosazení mřížky chladiče.
Dole: Čelo lokomotivy s dosazeným reflektorem.
28.9.2011 - Pojezd byl natřen základovou barvou.
4.8.2011 - 1. zkušební (netrakční) jízda
Na počátku srpna již byl dokončen základní pojezd, zatím ale ještě bez brzdy a bez trakčních motorů. Lokomotiva byla proto dovezena na brněnskou parkovou dráhu, kde vykonala svou první zkušební jízdu, zatím však pouze skrz manuální (lidský) pohon. Během jízdy po celé trati byly zkoumány jízdní vlastnosti a chování pojezdu na problematických místech, jako jsou výhybky a zejména přejezdy. Právě přejezdy byly nakonec jedinné místo, kde byl problém. Dlažební kostky totiž již kousek od kolejí vystupují nad úroveň kolejnice a čelníky lokomotivy při průjezdu o kostky na některých místech dřely. Proto budou muset být oba čelníky dodatečně upraveny. Na zbytku tratě byly jízdní vlastnosti velmi dobré, dokonce i v obloucích byl odpor mnohem menší, než jsem čekal. Když byl podvozek i se "strojvedoucím" (sloužil spíš jako zátěž) roztlačen na rychlost něco nad 15km/hod, lokomotiva na kolejích dokonale držela, praxe však ukázala, že to skutečně už není vhodná rychlost pro normální provoz s cestujícími.
Kvůli absenci "čistítek" došlo na několik dnů nejeté trati i k několika vykolejením na kamínkách. Hlasité skřípavé zvuky při takových incidentech si pak vysloužily pozornost nechápavých kolemjdoucích...
Video z akce si můžete prohlédnout zde (odkaz na Stream.cz)
5.8.2011 - Dokončen je hlavní rám i rámy podvozků. Smontováním dohromady vznikl funkční pojezd lokomotivy. Zbývá osadit trakční motory, brzdy a pak hurá do nádstavby...
6.4.2011 - Během posledních několika dnů práce opět kvapně pokročila kupředu. Materiál byl navezen do dílny a konečně se začalo i svařovat. Byl tak svařen hlavní rám a připevněny oba čelníky, do útrob rámu byla zapuštěna "bedna" na nohy. Lokomotiva již tak získává konkrétnějších rozměrů a cesta k cíli se opět o něco zkrátila. Nezapomínám také poděkovat pánům L. a T. za nezbytnou pomoc!
...Materiál na rám, pojezd a pohon je již kompletně nakoupen. Po kompletaci pojezdu proběhne první zkušební jízda a bude se pracovat na nádstavbě.
SHÁNĚNÍ DÍLŮ (do jara 2011)
LOŽISKA V DOMCÍCH
Ložiska byla napevno vložena do domků. Nyní jsou již připraveny na osy náprav a na uchycení k rámu (nápravy).
Výkresy k vyřezání čela kapoty motoru a mřížky chladiče
K 9.6.2011 byly pořízeny mimo jiné i tyto součásti:
SILENTBLOKY
Vypružení nerovností traťového svršku bude zajištovat celkem 6 ks silentbloků umístěných mezi hlavním rámem a rámy náprav.
PULSNÍ REGULACE
Pro řízení lokomotivy byla v listopadu 2010 pořízena pulsní regulace. Je určená pro napětí 8-42V pro proud až 80A
ŽELEZO NA RÁM
Ke konci ledna 2011 jsem získal cca 5 metrů železných profilů "U" používaných jako kolejnice na parkové dráze v Brně. Kolejnice poskytla a nařezala firma Velecký za laskavého souhlasu SMPD (majitel kolejnic). Z profilů se v blízké budoucnosti sestaví rám lokomotivy.
Čelníky jsou vyrobeny ze 4mm tlustého plechu, "bedna" na nohy je z plechů tloušťky 2mm. V březnu a květnu pak přibyly železné profily "L". Materiál na rám je tak již nakoupen a v nejbližší době se podvozek kompletně svaří.
LOŽISKOVÉ DOMKY
V říjnu byly vyrobeny také ložiskové domky. 4 ks pro lokomotivu a další 4 ks pro dvouosý osobní vůz, jehož stavba začne po dokončení lokomotivy.
NÁPRAVY
Byla zadána výroba 4 kovových kol a dvou os. Zakázka byla vyrobena v květnu 2010.
Celkový průměr | 160 mm |
Průměr jízdní plochy | 150 mm |
Průměr osy | 15 mm |
Celková šířka | 25 mm |
šířka okolku | 5 mm |
Hmotnost nápravy | 2100 g |
Kola byla odzkoušena na brněnské parkové dráze.
ELEKTROMOTORY
V létě 2010 byly pořízeny dva 350W trakční motory.
Průměr | 100 mm |
Délka (bez osy) | 110 mm |
Výkon | 350 W |
Napětí | 24 V |
Proud | ±15 A |
Rychlost | 2750 ot/min |
Počet zubů výstupní rozety | 12 |
Společně s motorky byly zakoupeny řetězy s rozetami (65 zubů). Převod je tedy v poměru 12:65 (± 500 ot/min). Znamená to tedy, že maximální rychlost lokomotivy bude 14km/h, což je rychlost pro provoz na parkové dráze vyhovující.
LOŽISKA
Bylo nakoupeno celkem 8 ložisek 6201 (4 na lokomotivu a 4 na os.vůz).
Označení ložiska | 6201 |
Průměr celkový | 32 mm |
Průměr osy | 12 mm |
Šířka | 10 mm |
Únostnost dynamická | 6905 kN |
Únosnost statická | 3100 kN |
Hmotnost | 37 g |
Další:
REFLEKTOR
Foto a text: ©Vlakofil